Bij het insturen van patiëntmateriaal met ordercommunicatie wordt de aanvraag in de pathologiemodule in HIX ingevoerd.
Alle verplichte velden moeten worden ingevuld zodat wij beschikken over voldoende gegevens om het onderzoek op goede wijze uit te voeren. Om over de gegevens te kunnen beschikken hebben wij een ordernummer nodig, hebben we dit niet dan kan het onderzoek niet in ontvangst genomen worden en loopt het vertraging op.

U heeft de mogelijkheid om na invoer van de aanvraag een sticker uit te draaien, waarop verschillende standaardgegevens staan. Voor ons is de barcode hierop van groot belang om de gegevens foutloos binnen te kunnen halen.

Lukt het printen van de sticker niet of is de barcode onduidelijk dan kunt u ook een loopbrief op A4 formaat uitprinten en meesturen met het materiaal.

Voor de containers/buisjes en glaasjes waar het materiaal in of op wordt vervoerd, geldt het volgende:

  • op alle potjes of buizen moet een sticker met de persoonlijke gegevens (o.a. naam, geb. datum, patiëntnummer) en de barcode met het ordernummer van de patiënt worden aangebracht
  • ook een eventuele nummering (I, II, III, e.d.) duidelijk op de potjes en buizen aangeven, echter niet op de deksel zetten.
  • op alle glaasjes met cytologische uitstrijken met potlood patiëntnaam en geboortedatum vermelden. Ook een sticker met ordernummer en een goed leesbare barcode aanbrengen.
  • bij inzendingen cytologie materiaal de preparaten c.q. preparatendoosje d.m.v. een plastic zakje gescheiden houden van Cytorich Red potje en/of formalinepotje. Formaline damp kan nadelige gevolgen hebben voor de uitstrijk.
  • Sluit alle potjes en buizen goed af, in ongefixeerd patiëntmateriaal kunnen pathogene agens vitaal zijn. Daarnaast is lekken van formaline uit potten niet acceptabel.

Niet of onjuist geïdentificeerd patiëntmateriaal kan leiden tot vertraging. Indien het niet mogelijk is het materiaal in behandeling te nemen zal dit worden geretourneerd of (indien de aanvrager onbekend is) na 4 weken vernietigd worden.

Het afgenomen patiëntmateriaal (met de uitgedraaide sticker) wordt naar Pathan gestuurd. Gebruik hiervoor een kangoeroe/buidelzakje (potje/buis in het gesealde gedeelte), welke beschikbaar zijn in het Centrale Magazijn van de aangesloten ziekenhuizen.